Odchudzanie Primavera > Porady Trenera > Trening po kontuzji

Trening po kontuzji

Choć sport to zdrowie, kontuzje przytrafiają się niemal każdemu, kto dba o regularną aktywność fizyczną. Czy po kontuzji można jeszcze w ogóle ćwiczyć? Na szczęście, większość urazów jest w pełni możliwa do wyleczenia. Zanim jednak wróci się do dawnych nawyków treningowych, należy zachować szczególną ostrożność. Jak właściwie ćwiczyć po urazie? 

trening po kontuzji

Oto lista proponowanych przez nas ćwiczeń po kontuzji:

Ćwiczenia izometryczne
Ćwiczenia izometryczne powinny być pierwszym krokiem rehabilitacji po wszelkich kontuzjach. Mogą być wykonywane praktycznie bez ruchu, a polegają jedynie na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu mięśni. Większość z nich można wykonywać jeszcze w trakcie leczenia, o ile zostanie to uzgodnione z lekarzem. Nieoceniona forma powrotu po kontuzji.

Nieoceniona wartość rozgrzewki
Rozgrzewka zawsze ma znaczenie, ale przy powrocie do aktywności jest szczególnie ważna. Ograniczona mobilność powodowana kontuzją prowadzi do zesztywnienia mięśni, ścięgien i stawów, dlatego przygotowanie ich do zwiększonego ruchu jest tak istotne. Koniecznie trzeba pamiętać, by nie skupiać się jedynie na kontuzjowanym miejscu. Jednakowej rozgrzewki wymaga całe ciało, ponieważ uraz i późniejsza rekonwalescencja na pewno odbiły się na kondycji większego obszaru. Niemniej, szczególną uwagę trzeba poświęcić partiom ciała najmocniej powiązanym z miejscem urazu, np. okalającym go mięśniom i stawom.

Stopniowanie ćwiczeń
Powracając do treningów, nie można ćwiczyć na poziomie takim, jak przed kontuzją. Pewnym jest bowiem, że kondycja ciała została osłabiona. Trzeba cofnąć się o minimum kilka stopni i rozpocząć od dużo mniej intensywnej aktywności. W miarę postępów, jeśli ćwiczenia nie sprawiają problemów, można systematycznie podnosić sobie poprzeczkę.

Stała kontrola lekarska
W przypadku osób regularnie uprawiających sport, okresowe kontrole lekarskie są obowiązkowe, ponieważ tylko specjalista może określić, czy powrót do pełnej sprawności przebiega prawidłowo. Właściwa opieka pozwoli nie tylko wrócić do optymalnej formy, ale zmniejszy też ryzyko odnowienia kontuzji.

 

Szukasz efektywnych treningów? Ćwicz z naszym trenerem Nikodemem