Przetrenowanie

Jak Wasze noworoczne postanowienia? Jeśli udaje Wam się podtrzymać zaplanowaną aktywność z podobnym entuzjazmem, to gratulujemy. Jeśli jednak należycie do grupy osób, dla których każdy kolejny trening jest wyzwaniem, które za każdym razem podjąć jest trudniej, powinniście przeczytać kilka poniższych informacji.

Pewnie znacie te zdania: „zacznę od nowego roku”, „1 lub 2 stycznia kupię karnet na siłownię”, „w nowym roku przebiegnę maraton”, „będę trenować 5 razy w tygodniu”, „do wakacji zrobię kaloryfer” i tak dalej, i tak dalej… Pełni entuzjazmu realizujemy wcześniej założone cele treningowe, często kopiowane, ściągane ze stron internetowych lub realizowane na podstawie programu treningowego osoby trenującego już ‘X’ lat. Oczywiście tego typu zapiski mogą być przydatną wskazówką, ale pod jednym ważnym warunkiem: JEŚLI POTRAFIMY UMIEJĘTNIE DOPASOWAĆ JE DO SWOICH AKTUALNYCH ZDOLNOŚCI WYSIŁKOWYCH!

Przez pierwsze dni czujemy ogromną radość i satysfakcję, ponieważ pełni energii zaliczamy jedno po drugim z wyznaczonych wcześniej zadań. Po kilku dniach co prawda udaje się nam zrealizować kolejny z treningów, jednak podobna aktywność przychodzi nam o wiele trudniej, niż miało to miejsce na początku naszej przygody. Dochodzi w końcu do momentu, w którym trening przestaje sprawiać nam satysfakcję, a traktować go zaczynamy, jako kolejny obowiązek, bo przecież powiedzieliśmy sobie, że w 2018 nie odpuścimy żadnej z zaplanowanych jednostek treningowych. Organizm wysyła czytelną informację, że chcemy wycisnąć z niego więcej, niż on sam jest w stanie z siebie dać. Prawdopodobnie możemy mówić o przetrenowaniu, które wynika między innymi ze znacznego zmniejszenia zapasu glikogenu mięśniowego, co ma ogromny wpływ na zdolności organizmu do wykonywanej aktywności. Pojawia się także upośledzenie regeneracji powysiłkowej, co może mieć negatywny wpływ na syntezę białek mięśniowych, wynikiem czego może być utrata masy mięśniowej. Kolejnym ze skutków może być „rozregulowanie” układu nerwowego oraz zaburzenia hormonalne.

Z czego wynika taki stan rzeczy? Przetrenowanie jest niczym innym, jak wynikiem braku odpowiedniej regeneracji potreningowej. Dlatego tak ważny jest odpowiedni czas na odpoczynek i regenerację naszego organizmu. Jeżeli o nim nie zapomnimy, przetrenowanie nie będzie nam straszne!