Odchudzanie Primavera > Porady Psychologa > Planowanie jako podstawa zdrowego stylu życia

Planowanie jako podstawa zdrowego stylu życia

Gotowi na utratę wagi i odkrycie nowej/nowego siebie? Wielu z nas próbowało licznych diet i ćwiczeń fizycznych z mizernym skutkiem. Ogromna liczba niepowodzeń często nie wynika z lenistwa czy braku silnej woli, lecz jest skutkiem braku dobrego planu na dietę i ćwiczenia. Sukcesem jest konsekwentne realizowanie wcześniej ustalonego planu. Niech hasło ” planowanie jako podstawa zdrowego stylu życia ” wejdzie w nawyk!

Dlaczego planowanie diety i ćwiczeń jest tak ważne?

Spójrzmy prawdzie w oczy – większość z nas jest bardzo zajęta. Wstajemy wcześnie, idziemy pod prysznic, budzimy dzieci i wychodzimy z domu bez śniadania. W pracy sięgamy szybko po kanapkę, gdyż z braku czasu nie przygotowaliśmy pełnowartościowego posiłku. Wracamy zmęczeni, nie mając siły na gotowanie. Zamawiamy coś na wynos, nie bacząc na kaloryczność posiłku. Brak planowania posiłków może przyczyniać się do tego, że jesteśmy ciągle głodni i dokonujemy złych wyborów żywieniowych.

Planowanie diety i ćwiczeń pomaga w przygotowaniu wytycznych. Planując z wyprzedzeniem, możemy oszczędzić sobie stresujących i frustrujących sytuacji.

Planowanie diety

  • Zaplanuj produkty, które będziesz spożywać i zrób listę zakupów. Dzięki temu unikniesz kupowania niepotrzebnych i niezdrowych produktów spożywczych.
  • Przygotuj posiłki zawczasu. Wcześniejsze przygotowanie posiłków sprawi, że unikniesz zamawiania niezdrowego jedzenia na wynos. Śniadania i posiłki do pracy możesz przygotowywać wieczorem, po to, by nie głodzić się w pracy.
  • Pakuj i przechowuj posiłki. Bardzo dobrym pomysłem jest zakup odpowiednich pojemników do przechowywania żywności w lodówce. Tak zapakowane posiłki możesz łatwo zabrać ze sobą do pracy. Pamiętaj o odpowiednich proporcjach i zawartości składników odżywczych.

Planowanie ćwiczeń

  • Ustal konkretne i realistyczne cele. Zaplanuj sobie, jakie ćwiczenia chcesz wykonywać i trzymaj się planu. Nie wyznaczaj sobie nierealistycznych celów. Stopniowo zwiększaj długość treningu oraz jego intensywność. Zapisuj swój progres na kartce lub w aplikacji telefonu. Sukcesy i obserwowany postęp motywuje do dalszego wysiłku!
  • Używaj różnego rodzaju przypomnień. Zapisz ćwiczenia w kalendarzu, w ten sam sposób, w jaki zapisał(a)byś spotkanie biznesowe. Planowanie będzie skuteczniejsze, gdy połączysz je ze strategią monitorowania, czyli ze sprawdzaniem, wyciąganiem wniosków, oceną, czy zrealizowałeś/zrealizowałaś swój plan.
  • Wyznacz sobie system nagród (niezwiązanych z jedzeniem). W nagrodę za regularne wykonywanie ćwiczeń przez miesiąc, ufunduj sobie wyjście do kina, masaż lub pedicure. Pamiętaj, że system nagród może być szczególnie skuteczny na początku Twojej przygody ze sportem. Na każdym z etapów bardzo ważna jest motywacja wewnętrzna, czyli świadomość, jaki jest Twój prawdziwy powód podejmowanych przez Ciebie ćwiczeń fizycznych.
  • Znajdź kogoś, z kim możesz ćwiczyć. Może to być kolega, koleżanka, albo też grupa na siłowni. Ludzie potrzebują wsparcia innych osób. Poza tym wspólna aktywność fizyczna to świetna zabawa.

Mamy nadzieję, że powyższym tekstem udowodniliśmy Tobie, że planowanie jako podstawa zdrowego stylu życia to hasło, które warto wdrożyć do swojego codziennego życia. Zatem do dzieła 🙂