Odchudzanie Primavera > Porady Psychologa > Odchudzanie – efekty przed wakacjami

Odchudzanie – efekty przed wakacjami

Jak schudnąć z brzucha

Zapach wiosny czuć w powietrzu, a to oznacza, że  wakacje zbliżają się wielkimi krokami. Wraz z nimi sezon plażowy, coraz cieńsze ubrania, aromatyczne owoce i warzywa, ale też coraz więcej czasu spędzanego na świeżym powietrzu. To wszystko zachęca do podjęcia wyzwania pt. chcę być na diecie. Warto pomyśleć o tym już dzisiaj, bo wbrew pozorom, czasu do wakacji zostało niewiele. Odchudzanie, podobnie jak każda inna zmiana, którą wprowadzasz w swoje życie, jest procesem i wymaga czasu.

Cel – odchudzanie efekty przed wakacjami? Proszę bardzo, działaj już dzisiaj.

Po pierwsze odpowiedz sobie szczerze na pytanie: Jaki jest prawdziwy powód, dla którego chcesz schudnąć? Po co chcesz zgubić zbędne kilogramy? Dlaczego? I jeszcze raz dlaczego? Niech te pytania wydźwięczą w Twojej głowie. Sięgnij do swojej prawdziwej motywacji. Oprócz tego, że będziesz mógł wreszcie sięgnąć po ubrania o rozmiar mniejsze to, co jeszcze się zmieni?

Po drugie odkryj moc swojego celu, czyli ściśle określ, co chcesz osiągnąć, do kiedy i czy to jest realne. Zachęcam Ciebie do tego, żebyś zapisał swój cel. Po co? Jego zapisanie zwiększy Twoje szanse, że uda Ci się go zrealizować. „Zapisane cele są jak zamówienia złożone w dobrej restauracji – czyli zostaną zrealizowane” (za: Walkiewicz, 2014).

Po trzecie przygotuj się na trudności. Nie mam wątpliwości, że takie wystąpią. Dieta jest procesem, a to oznacza, że przejdziesz przez różne etapy, od fascynacji i zapału, po spadek motywacji oraz zmęczenie. Lepiej już na początku przewidzieć możliwe przeszkody.  I nie chodzi tutaj o zniechęcenie Ciebie do podjęcia działania. Wręcz przeciwnie. Wypisz wszystko, co przychodzi Tobie do głowy. Niech Twoja lista będzie szczera i prawdziwa. Co to może być? Np. przyjdę zmęczony po pracy, wieczorem dopadnie mnie chęć podjadania, teściowie będą mnie namawiać na zjedzenie „tylko jednego” ciasteczka, będę musiał gotować osobno dla siebie i dla dzieci itp. Do każdej z przeszkód dopisz możliwe rozwiązania. Co zrobisz, gdy nie będzie Ci się chciało? Gdy pomimo Twojej odmowy teściowie będą dalej nalegać na skosztowanie przez Ciebie domowego ciasta? Gdy nie zdążysz zaopatrzyć się w zdrowe jedzenie, będziesz cały dzień w służbowej podróży, albo będziesz sobie myślał „dzisiaj nie mam czasu na trening”? Bądź przygotowany na swoje słabości i wszelkie pojawiające się trudności. A w momencie, w którym wystąpią od razu uruchom opracowane przez siebie rozwiązanie.

Po czwarte już teraz naucz się znajdywać przyjemność w swojej diecie. Możesz zastosować strategię dobierania w pary. Polega ona na tym, że zdrowy nawyk, który chcesz wprowadzić np. wieczorne ćwiczenia, połączysz z czymś, co lubisz. Przykładowo biegając możesz słuchać audiobooków, czy rozciągając się oglądać swój ulubiony program informacyjny. Jeśli to tylko możliwe czynność, którą lubisz ograniczaj jedynie do tych momentów. Dlaczego? Samo Twoje zaciekawienie tym, co wydarzy się w dalszej części audiobooka zmusi Ciebie do kolejnego treningu.

Po piąte na każdym z etapów diety najważniejsze jest to, żebyś lubił siebie. A zdrowy styl życia i zrównoważona dieta były wyrazem szacunku do siebie i własnego ciała. Pomyśl o swojej diecie już dzisiaj, niech to będzie trwała zmiana stylu życia, a nie zgubienie zbędnych kilogramów, bo zbliża się lato! Jeszcze w marcu zdecyduj się na wczasy odchudzające, uzyskaj wsparcie grupy oraz specjalistów. A samo hasło „odchudzanie – efekty” niech wzbudza w Tobie szeroki uśmiech i poczucie satysfakcji.