Odchudzanie Primavera > Porady Psychologa > Jak zwiększyć poczucie szczęścia dzięki aktywności fizycznej

Jak zwiększyć poczucie szczęścia dzięki aktywności fizycznej

Jak zwiększyć poczucie szczęścia dzięki aktywności fizycznej

Nie ekscytuje cię aktywność fizyczna? Najprawdopodobniej nie znalazłaś/eś odpowiednich dla siebie ćwiczeń. W poniższym artykule sięgnęliśmy opinii psychologa, który podpowiada, jak czerpać radość z ćwiczeń fizycznych oraz wyjaśnia, w jaki sposób sport wpływa na naszą psychikę. Sprawdź, jak zwiększyć poczucie szczęścia dzięki aktywności fizycznej.

Dlaczego niektórzy nie lubią ćwiczeń?

Odkrycie ulubionej aktywności fizycznej może skłonić do ruchu nawet największego lenia. Wielu z nas szybko poddaje się po kilku sesjach treningowych, choć wszyscy rozumiemy, że do osiągnięcia sukcesu potrzebne jest odnalezienie pasji. Tak samo, jak w życiu, miłości i pracy, tak i w sporcie, żeby osiągnąć sukces, trzeba odnaleźć zamiłowanie do ruchu. Niewielu z nas się to jednak udaje. Zamiast tego, wykonujemy rutynowe ćwiczenia, nie szukając takich, które zaangażują nasze ciało i umysł, podsycając nasz pozytywny nastrój.

Aktywność fizyczna a dobre samopoczucie

Ćwiczenia fizyczne świetnie wpływają na ciało oraz umysł. Dlatego też warto znaleźć takie, które będą poprawiały nasze samopoczucie. Dla jednej osoby będzie to jazda rowerem, dla innych natomiast siłownia, bieganie, skoki na trampolinach, basen, zabawa z psem czy cokolwiek innego. Badania naukowe wykazały, iż jakakolwiek aktywność fizyczna wpływa na poprawę pamięci, koncentracji i zdrowia psychicznego. Ruch poprawia ponadto kreatywność i opóźnia pierwsze oznaki zaburzeń kognitywnych.

Odnalezienie ulubionej aktywności fizycznej może w znaczny sposób wpłynąć na dobre samopoczucie. Badania naukowe wykazały, że ćwiczenia mogą pomóc w walce z depresją, a z drugiej strony, brak ruchu stanowi bardzo ważny czynnik jej powstawania.

Jak znaleźć pasję do ćwiczeń? Jak zwiększyć poczucie szczęścia dzięki aktywności fizycznej?

Znalezienie ulubionej formy ruchu nie jest łatwym zadaniem i wymaga autorefleksji oraz eksperymentowania. Pomocne w odnalezieniu pasji do sportu będzie sięgnięcie w przeszłość, do czasów dzieciństwa. Osoby, które lubiły tańczyć, wspinać się, pływać, gimnastykować się lub jeździć na rolkach, powinny na nowo odkryć dziecięcą miłość do tego typu aktywności.

Należy też odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie miejsca wywołują u nas największą radość. Czy czujemy się bardziej komfortowo na podwórku, czy może w domu przed telewizorem. Miłośnicy natury powinni odnaleźć swoją pasję do ćwiczeń na zewnątrz – jazda na rowerze, rolkach, wspinaczka górska, czy też spacery i bieganie po parku. Osoby, które lepiej czują się w samotności, oglądając telewizję lub słuchając muzyki, prawdopodobniej lepiej odnajdą się na siłowni – używając maszyn ze wbudowanymi monitorami.

Odnalezienie ulubionej aktywności fizycznej może też zależeć od typu osobowości. Introwertycy wolą ćwiczenia, które wymagają wysokiej koncentracji, precyzji, niskiego pobudzenia oraz skupienia się na indywidualnej wydajności. Ich przykładami mogą być pływanie, jazda na rowerze, spacery, bieganie, szermierka, ćwiczenia siłowe i tenis. Ekstrawertycy preferują natomiast aktywność o wysokim poziomie pobudzenia, wysokim tempie oraz sporty zespołowe. Przykładami dobrych ćwiczeń dla ekstrawertyków mogą być piłka nożna, siatkówka, koszykówka, oraz wspólne ćwiczenia aerobowe z trenerem, np. crossfit.

Do dzieła 🙂