Odchudzanie Primavera > Dieta > Porady Dietetyka > Węglowodany i witaminy – tak samo ważne dla zdrowia

Węglowodany i witaminy – tak samo ważne dla zdrowia

Primavera witaminy w zdrowej diecie

Z węglowodanów czerpiemy od 50 do nawet 60% energii, pozwalającej nam kroczyć każdego dnia z uśmiechem na ustach. To one dostarczają nam cennych elementów, pozwalających prawidłowo funkcjonować naszemu mózgowi a czerwonym krwinkom transportować tlen – węglowodany, składnik, którego nie warto pomijać, gdy rozpoczynamy odchudzanie. Za to witaminy potrzebne są nam do prawidłowego funkcjonowania organizmu .

Pełnowartościowe węglowodany złożone, to najważniejszy element naszej codziennej diety. Znajdują się one u podstawy piramidy żywieniowej, co najlepiej obrazuje, jak istotne jest, aby spożywać je każdego dnia.

Dlaczego są one tak ważne?

Węglowodany są bardzo istotnym źródłem energii dla naszego organizmu. Jeśli przyjmujemy ich zbyt mało (poniżej 100 g dziennie), wówczas możemy doprowadzić do zakwaszenia naszego organizmu. Spożywane natomiast w nadmiarze, lubią odkładać się w postaci niepożądanej tkanki tłuszczowej. Dodatkowo glukoza jest paliwem m.in. dla naszego mózgu (potrzebuje on jej do codziennej pracy), mięśni czy czerwonych krwinek, dlatego właśnie węglowodany złożone muszą znaleźć się w codziennej diecie!

Najlepsze źródła węglowodanów

Cukry powinny być dostarczane z wysokiej jakości, zdrowych produktów. Aby zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na ten składnik odżywczy, powinniśmy do codziennej diety włączyć następujące artykuły spożywcze: pełnoziarniste pieczywo i makarony (razowe, orkiszowe, żytnie, graham), kasze, płatki zbożowe (bez dodatku substancji słodzących!), warzywa (w tym ziemniaki), owoce (zredukowane do 1 porcji, jeśli zdecydowaliśmy się na odchudzanie) oraz nabiał.

Witaminy – by organizm mógł funkcjonować poprawnie

Kazimierz Funk to polski uczony, dzięki któremu dziś mamy świadomość istnienia niezbędnych dla naszego życia składników – witamin. Jego odkrycie było bardzo ważne i pozwoliło nam zdobyć informacje, w jaki sposób komponować codzienne posiłki, aby nie zabrakło w nich żadnych istotnych dla zdrowia elementów.

Vita. To słowo oznacza życie. I tym właśnie są witaminy – związkami organicznymi, które musimy przyjmować, abyśmy mogli istnieć i cieszyć się każdym dniem. Powinny być one dostarczane wraz z pożywieniem, dlatego właśnie tak istotne jest spożywanie różnorodnych posiłków, bogatych w produkty pełnoziarniste, owoce, warzywa, odpowiednią ilość mięsa, ryb czy jaj. Poza tym muszą znaleźć się w nich również olej czy oliwa, pozwalające przyswoić nam te witaminy, które są rozpuszczalne jedynie w tłuszczach. Istnieje także pewna grupa witamin, które organizm wytwarza, przy pomocy czynników zewnętrznych, samodzielnie, np. witamina D.

I tak wśród witamin mamy te, które są rozpuszczalne w:

  • wodzie: witaminy z grupy B, witamina C, witamina PP, kwas foliowy,
  • tłuszczach: witamina A, witamina D, witamina E, witamina K.

Ile w naszej diecie powinno być witamin? Ani za mało, co może prowadzić do awitaminozy, ani też za dużo – wówczas grozi nam hiperwitaminoza. Zarówno ich niedobór jak również przesycenie, źle wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu. Prawdą jest, że jeśli nasza codzienna dieta jest dobrze skomponowana i bogata we wszystkie niezbędne składniki odżywcze, wówczas możemy być spokojni – awitaminoza nam nie grozi. Trudniejszym tematem jest stosowanie suplementów, zawierających witaminy – jeśli nie ma wskazań lekarza, nie warto stosować ich na własną rękę, ponieważ, zazwyczaj, nie są nam one do niczego potrzebne, a mogą stać się powodem przedawkowania przez nas witamin.