Odchudzanie Primavera > Dieta > Porady Dietetyka > Warzywa w diecie odchudzającej

Warzywa w diecie odchudzającej

Warzywa w diecie odchudzającej

Warzywa i owoce to bogate  źródło witamin i minerałów. Praktycznie nie zawierają tłuszczu, przez co stają się istotnym składnikiem zdrowego, zbilansowanego żywienia. Sprawia to również, że są idealne podczas diety redukcyjnej. Ale to warzywa w diecie odchudzającej mają szczególne znaczenie, gdyż w przeciwieństwie do owoców, zawierają znikomą ilość cukrów. Są przy tym syte, a wiele z nich zawiera znaczne ilości białka, więc bez problemu staną się podstawą menu. Można ułożyć z nich niemal perfekcyjny jadłospis, który będzie smaczny, pożywny, a jednocześnie pomocny w zrzucaniu zbędnych kilogramów.

Komponując dietę odchudzającą, trzeba wybrać warzywa o odpowiednich właściwościach. Cenne będą te wysokobiałkowe, które dodają energii, sycą, ale również wspomagają trawienie i regulują gospodarkę hormonalną. Należą do nich np. brokuły, szpinak, brukselka. Znaczenie ma też ich indeks glikemiczny (IG), wskazujący wzrost stężenia glukozy, czyli cukru prostego we krwi, po spożyciu konkretnego produktu. Dla optymalnych efektów odchudzania powinno się sięgać po te o możliwie najniższym IG. W tym gronie na plus wyróżnia się niemal pozbawiona kalorii cukinia oraz fasolka szparagowa, świeża marchewka, zielony groszek czy soczewica. Nawiązując do tej ostatniej pamiętajmy, że nasiona roślin strączkowych,  oprócz niskiego IG mają również m.in. wysoką zawartość błonnika, czy obniżają cukier. Żeby zapobiegać wzdęciom, przed ugotowaniem, warto moczyć je całą noc w wodzie (którą potem należy wylać i wymienić na świeżą) i gotować ściągając pianę z powierzchni.

Warto zaznaczyć, że istotny jest sposób przyrządzania warzyw. Wiele z nich ma niższy indeks glikemiczny w postaci surowej, natomiast dużo wyższy po obróbce termicznej. Z tego powodu zrzucaniu wagi bardziej sprzyja np. surowa marchewka niż ta spożywana po ugotowaniu. Obróbka termiczna powinna możliwie najmniej ingerować w kaloryczność warzyw, zaleca się więc ich gotowanie lub pieczenie bez tłuszczu, a nie smażenie. Najlepiej al dente!

Warzywa w diecie odchudzającej są bogate w błonnik, który poprawia perystaltykę jelit, reguluje poziom glukozy we krwi i pomaga oczyścić organizm ze szkodliwych substancji. Warzywa bogate w błonnik to m.in. jarmuż, pietruszka, korzeń selera, czosnek, rzepa. Podczas odchudzania dietetycy polecają też jedzenie papryki, czerwonych buraków, sałaty i karczochów, które są mało kaloryczne, a pełne witamin i minerałów.

Podsumowując i nawiązując do najnowszej piramidy żywieniowej, warzywa w diecie odchudzającej (i nie tylko!) powinny stanowić podstawę naszego jadłospisu. W okresie jesiennym, ze względu na sezonowość, pamiętajmy szczególnie o dyni, burakach, batatach i cebuli! Już wkrótce w zakładce „Przepisy” ciekawe przepisy z warzywami w roli głównej!