Odchudzanie Primavera > Dieta > Porady Dietetyka > Ryż w diecie – rodzaje ryżu cz. I

Ryż w diecie – rodzaje ryżu cz. I

Pochodzący z Azji Południowo-Wschodniej ryż szturmem zawojował podniebienia także zachodnich konsumentów. Powszechnie przedstawia się ryż w diecie, jako świetną alternatywę dla takich źródeł węglowodanów, jak ziemniaki czy też makaron, w szczególności w przypadku osób przebywających na dietach odchudzających. Na sklepowych półkach możemy obecnie znaleźć wiele różnych rodzajów ryżu – poza klasycznym i najbardziej znanym ryżem białym, w niemal każdym sklepie kupić można ryż brązowy, ryż basmati oraz ryż typu parboiled. Jednak czy wiemy, który rodzaj ryżu jest najzdrowszy, zaś jego spożywanie przynosi najwięcej korzyści podczas kuracji odchudzającej? Przyjrzyjmy się walorom wszystkich najczęściej wybieranych rodzajów ryżu.

Ryż w diecie:

Ryż biały

Jest to zdecydowanie najpopularniejsza odmiana ryżu w naszym kraju. Jego delikatny smak sprawia, że świetnie komponuje się zarówno ze słodkimi, jak i wytrawnymi potrawami. Kolejnymi atutami białego ryżu są stosunkowo krótki czas jego gotowania oraz niska cena. Niestety biały ryż posiada zdecydowanie najmniej wartości odżywczych ze wszystkich dostępnych rodzajów ryżu. Wynika to ze specyficznego sposobu jego obróbki – jest on bowiem wyłuskiwany z osłonki, która jest najbardziej bogata w błonnik oraz cenne minerały. Osoby przebywające na diecie odchudzającej oraz diabetycy, powinni mieć również na uwadze fakt, iż biały ryż posiada wysoki indeks glikemiczny.

Ryż brązowy

Brązowy ryż, w odróżnieniu od ryżu białego, nie został podczas produkcji pozbawiony cennych łupinek. Dzięki temu zawiera sporo błonnika, który stymuluje perystaltykę jelit i znacznie usprawnia odchudzanie. Ze względu na obecność osłonki, ryż brązowy wymaga dłuższego czasu gotowania, w stosunku do jego białego odpowiednika. Ryż w diecie brązowy posiada również niższy indeks glikemiczny od ryżu białego, zaś po jego spożyciu na dłużej utrzymuje się uczucie sytości w żołądku.

Ryż basmati

To charakterystyczna odmiana ryżu o wydłużonym kształcie i migdałowo-orzechowym smaku, występująca zarówno w odmianie białej, jak i brązowej. Charakteryzuje go najmniejsza ilość kalorii ze wszystkich omówionych odmian ryżu. Warto po niego sięgać będąc na diecie odchudzającej. Ryż basmati zawiera również największą ilość żelaza w swoim składzie.

Ryż parboiled

Ten rodzaj ryżu podczas produkcji jest preparowany termicznie, co oznacza, że ziarna poddaje się działaniu rozgrzanej pary wodnej pod wysokim ciśnieniem. W efekcie spora część składników odżywczych z łupinki przedostaje się do wnętrza ziarenek ryżu – głównie chodzi tu o cenne witaminy z grupy B. Jego kaloryczność kształtuje się na poziomie zbliżonym do ryżu białego, lecz w odróżnieniu od niego ryż parboiled zawiera znacznie więcej witamin i minerałów. Pozytywnie wyróżnia go również niski indeks glikemiczny.

W części II opisaliśmy: ryż jaśminowy, dziki, czerwony i czarny – czytaj >>