Odchudzanie Primavera > Dieta > Porady Dietetyka > Ryż w diecie – rodzaje ryżu cz. II

Ryż w diecie – rodzaje ryżu cz. II

Rodzaje ryżu odchudzanie

Coraz częściej w trakcie kuracji odchudzającej sięgamy po mniej znane rodzaje ryżu, które można obecnie nabyć w niemal każdym supermarkecie. Wiele z nich posiada szereg walorów prozdrowotnych, dzięki czemu jest doskonałym uzupełnieniem zdrowej diety. Wszelkie rodzaje ryżu to doskonałe źródło węglowodanów o znacznie niższej kaloryczności, aniżeli makaron czy też ziemniaki.

W poprzedniej części skupiliśmy się na: ryżu białym, brązowym, basmati, parboiled. Dziś czas na:

Ryż jaśminowy

Ten znany również jako tajlandzki rodzaj ryżu pochodzi z Półwyspu Indochińskiego. Charakteryzuje się dość dużą lepkością, krótkim czasem gotowania i lekko kwiatowym aromatem, dzięki czemu świetnie komponuje się z potrawami na słodko. Jest on nieco bardziej kaloryczny, aniżeli najbardziej popularny ryż biały, ale zawiera wiele cennych składników, takich jak witaminy z grupy B oraz potas, wapń, fosfor i magnez.

Ryż dziki

Tak zwany dziki ryż to tak naprawdę specyficzny gatunek trawy wodnej, który uprawiany jest głównie w Ameryce Północnej oraz w Australii. Posiada długie, ciemnobrązowe ziarna i orzechowy smak. Dziki ryż cechuje się niewielką zawartością cukrów, a jednocześnie zawiera więcej wysokiej klasy białka. Najwięcej z prezentowanego zestawienia.

Ryż czerwony

Podobnie jak jego brązowa odmiana, ryż czerwony nie podlega procesowi łuskania, a jego charakterystyczny kolor jest wynikiem obecności czerwonego barwnika w łusce. Dzięki obecności osłonki czerwony ryż zawiera sporo błonnika oraz takich substancji odżywczych, jak antyoksydacyjna witamina E. To ryż o oryginalnym smaku i aromacie. Wyróżnia się znacznie mniej kleistą strukturą w porównaniu do ryżu białego.

Ryż czarny

Obecny w osłonce fioletowy barwnik sprawia, że ryż czarny zdecydowanie najbardziej wyróżnia się kolorystycznie. Świetnie komponuje się np. z owocami morza. Ten gatunek ryżu posiada niski indeks glikemiczny, co z pewnością docenią osoby będące na dietach odchudzających oraz diabetycy. Wyróżnia się również zdecydowanie największą zawartością cennego błonnika pokarmowego, który przyśpiesza naturalne procesy trawienne oraz zapewnia długotrwałe uczucie sytości po jego spożyciu. Należy jednak uważać z jego ilością, ponieważ zawiera najwięcej tłuszczu ze wszystkich odmian ryżu. Czarny ryż wymaga również dość długiego czasu gotowania.

Bez wątpienia warto jest wprowadzić różne rodzaje ryżu do codziennego jadłospisu, zwłaszcza w przypadku przebywania na diecie odchudzającej. Jego odżywcze właściwości i duża zawartość błonnika sprawiają, że efekty kuracji pojawiają się szybciej. Pamiętajmy także, że każdy gatunek ryżu nie zawiera glutenu, dlatego też jest bezpieczny dla osób na niego wrażliwych.

Jeżeli chcesz przeczytać pierwszą część artykułu – kliklij tutaj