Odchudzanie Primavera > Dieta > Porady Dietetyka > Cukry i tłuszcze – czy powinny znaleźć się w codziennej diecie?

Cukry i tłuszcze – czy powinny znaleźć się w codziennej diecie?

Primavera cukry w zdrowej diecie

Chcąc zachować nienaganną sylwetkę, duża liczba osób decyduje się na zastosowanie diety, której głównym założeniem jest ograniczenie węglowodanów i tłuszczów. To błąd! Dobrze skomponowany jadłospis powinien dostarczać wszystkich niezbędnych dla zdrowia składników, dlatego powinniśmy uwzględnić w nim również cukry i tłuszcze, ale te, które są korzystne dla naszego organizmu.

Węglowodany to składnik diety stanowiący podstawę piramidy zdrowego żywienia. To on właśnie powinien nam zapewnić ponad połowę dziennego zapotrzebowania na energię! Dlatego trudno wyobrazić sobie, że moglibyśmy go pominąć. Oczywiście nie wszystkie węglowodany są pożądane, szczególnie podczas diety odchudzającej. Z tego też powodu trzeba wiedzieć, skąd je czerpać.

Co jeść a czego unikać

Dobrym źródłem wartościowych węglowodanów są produkty pełnoziarniste, które koniecznie powinny każdego dnia znaleźć się na naszym talerzu. Według zaleceń najlepiej jest spożywać aż 5 porcji pożywienia, bogatego w ten właśnie składnik pokarmowy. Warto więc sięgać po: ciemne pieczywo (razowe, orkiszowe, graham), kasze, makaron pełnoziarnisty, płatki zbożowe czy warzywa. Unikać natomiast powinniśmy produktów, które zawierają cukry proste, np. słodyczy, ponieważ to one właśnie są główną przyczyną otyłości.

Pożegnanie z białym cukrem

Stosowany przez nas na co dzień w kuchni, dosypywany do herbaty, zawarty w słodyczach i domowych ciastach biały cukier, nie wpływa korzystnie na nasz organizm. Oczywiście, w małych ilościach (np. kawałek ciasta od czasu do czasu), może być przez nas spożywany, jednak warto wykluczyć go z codziennej diety lub zastąpić np. stewią czy ksylitolem..

Ważne: istnieje wiele produktów, które również zawierają cukier, np. gotowe dania, jogurty, soki czy sosy. Warto więc wykluczyć je z jadłospisu – im mniej będziemy ich spożywać, tym lepiej nie tylko dla naszego zdrowia, ale również – sylwetki.

Tłuszcze w diecie – nie za dużo, nie za mało

Kiedy decydujemy się na odchudzanie, na naszym stole zaczynają królować potrawy o znacznie obniżonej zawartości tłuszczu. To, z jednej strony, bardzo dobrze, jednak, z drugiej, warto pamiętać, że w naszej diecie, także redukcyjnej, powinny znaleźć się dobre tłuszcze, pochodzące z wartościowych źródeł.

Nadwaga i otyłość spowodowane są dodatnim bilansem energetycznym. Tłuszcze zaś dostarczają nam dużą ilość kalorii. Powstaje więc pytanie: jak schudnąć, jednocześnie wprowadzając do diety odpowiednią ilość tego składnika? Oczywiście we wszystkim chodzi o umiar. Powinniśmy się trzymać zasady, że tłuszcze dostarczają nam około 25-30% dziennej energii, pamiętając, że 1 g tłuszczu znajdującego się w pożywieniu to około 9 kcal.

Dlaczego nie wolno rezygnować z tłuszczów (m.in):

  •  pozwalają na przyswojenie przez nasz organizm witamin, które rozpuszczają się tylko przy ich udziale. Należą do nich: A, D, E, K,
  • dzięki nim jesteśmy mniej narażeni na wystąpienie zakrzepów,
  • pełnią ważna rolę w profilaktyce nowotworowej,
  • są elementem budulcowym dla błon komórkowych,
  • pomagają uregulować ciśnienie.

Warto więc sięgać po produkty bogate w odpowiednie dla naszego zdrowia tłuszcze (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe – NNKT). Odnajdziemy je np. w: oliwie z oliwek, oleju rzepakowym, lnianym, słonecznikowym, orzechach czy nasionach.