Odchudzanie Primavera > Dieta > Porady Dietetyka > Co najlepiej jeść w okresie jesienno-zimowym?

Co najlepiej jeść w okresie jesienno-zimowym?

Co najlepiej jeść w okresie jesienno-zimowym

Okres jesienno-zimowy wymaga od nas, abyśmy szczególnie zadbali o nasz organizm, po to, aby go wzmocnić i odpowiednio odżywić. Pomimo tego, że wiele osób twierdzi, że zimą i jesienią mamy ograniczony dostęp do wielu warzyw i owoców, nie jest to do końca prawda. Powinniśmy skupić się szczególnie na tych sezonowych, które zawierają bogactwo witamin i minerałów. Warto również zwrócić uwagę i włączyć do swojej diety suszone owoce, orzechy oraz kiszonki. Szczególnie te ostatnie, to wręcz kopalnia dobrodziejstwa dla naszego zdrowia. 

Co najlepiej jeść w okresie jesienno-zimowym? Z pewnością nasz jadłospis powinien być urozmaicony. Dobre są dla nas dania rozgrzewające. Przykładowo możemy przygotować różnego rodzaju zupy. Mogą to być kremy bądź zupy na bazie bulionu warzywnego. Korzystając z sezonowych warzyw, możemy ugotować np. krem z dyni lub zupę jarzynową z brukselką, marchewką, selerem i porem.

Warto sięgać po rośliny strączkowe, które są bogate w białko roślinne, a ponadto  zawierają minerały i wiele witamin np. te z grupy B, które chronią nasz układ nerwowy, są także bardzo dobrym źródłem białka. Jeśli dobrze je przygotujemy, nie będą ciężkostrawne.

Przede wszystkim jedzmy dużo warzyw i owoców. Jesienno-zimową porą możemy jeść z tych sezonowych owoców np. jabłka, śliwki, gruszki, żurawinę. Jeśli chcemy, możemy również spożywać cytrusy. Należy jednak pamiętać, aby dobrze je wyszorować, aby usunąć z nich wosk, a także inne szkodliwe substancje. Oczywiście myjemy wszystkie warzywa i owoce przed ich spożyciem.

Jesienią oraz zimą mamy także wiele sezonowych warzyw np. kapusty, buraki, seler, dynia, bakłażan, papryka, jarmuż i wiele innych. Jest naprawdę z czego wybierać, więc nie powinno zabraknąć nam kulinarnych inspiracji.

Jeśli jemy mięso, wybierajmy te najlepszej jakości, z pewnego źródła, które posiada odpowiednie certyfikaty. Tymi samymi kryteriami kierujmy się przy wyborze ryb.

Pamiętajmy również o tym, aby potrawy, które wybieramy, były odżywcze, lecz nie tuczące. Zwykle w okresie jesienno-zimowym mniej się ruszamy, warto więc zadbać o to, aby nie sięgać zbyt często po różnego rodzaju przekąski. Mamy na nie szczególną ochotę i często podjadamy, aby uniknąć chandry. Istotne jest, aby wybierać je mądrze. Obecnie na rynku jest wiele przysmaków, które są zarówno pyszne, jak i zdrowe. Zamiast dodatku białego cukru posiadają inne zdrowe naturalne składniki. Lepiej od tradycyjnego batona, wybrać opcje z orzechami, kokosem, suszonymi owocami, kakao, daktylami bądź innymi dodatkami. Wybór jest naprawdę spory. W ten sposób dostarczymy sobie potrzebnej energii, zaspokoimy naszą chęć na słodkie, a przy okazji dostarczymy naszemu organizmowi zdrowych składników odżywczych.

Jeśli natomiast wolimy słone przekąski, dobrym pomysłem będzie zjedzenie kilku ulubionych orzechów lub nasion. Mogą być one prażone. Fani chipsów mogą przygotować sobie ich domową wersję np. z cukinii bądź marchewki. Oczywiście można także z ziemniaków. Wybrane przez nas warzywo kroimy na cieniutkie plasterki, pokrywamy delikatnie marynatą z oleju rzepakowego z przyprawami i wsadzamy do piekarnika. Wyciągamy, gdy są już przypieczone i chrupiące.

Kolejną słoną propozycją są kiszonki. Są one niezwykle korzystne dla naszego organizmu. Przede wszystkim zawierają bardzo duże ilości witaminy C, wspierają działanie mikroflory jelitowej, a także wpływają na wchłanianie witaminy K i tych z grupy B. Kisić możemy nie tylko kapustę czy ogórki, ale także takie warzywa jak marchew, kalafior, brokuły, fasolkę, buraki, pomidory oraz, co ciekawe, owoce.

Warto sięgnąć również po pełnoziarniste pieczywo zamiast białych bułek lub chleba. Kanapka z żytnią kromką, papryką, ulubionym serem i kilkoma liśćmi roszponki doda nam o wiele więcej energii, której tak bardzo potrzebujemy podczas chłodnych dni.

Aby pozostać zdrowym, należy również pamiętać o naturalnych antybiotykach, czyli czosnku, miodzie, imbirze i cebuli. Napar z imbiru cudownie rozgrzewa i leczy przeziębienia, miód jest antybakteryjny, a czosnek wspomoże układ odpornościowy, a także pomoże w zwalczeniu infekcji.

W okresie jesienno-zimowym pamiętajmy o mądrych wyborach i odpowiednio odżywiajmy organizm.