Białko w diecie

Białko w diecie odchudzanie nad morzem

Znaczenie białek dla procesu odchudzania i wydolności sportowej to wciąż jeden z najciekawszych tematów w dziedzinie żywienia. Już w latach 80-tych pojawiły się znaczące dowody na to, że zapotrzebowanie na białko w diecie w przypadku osób chcących zrzucić zbędne kilogramy i aktywnych fizycznie, jest wyższe niż dla ogółu populacji.

Dlaczego potrzebujemy białek?

  • tworzą struktury komórek i tkanek w naszym organizmie
  • regulują procesy metaboliczne i mogą zostać użyte jako paliwo do produkcji energii
  • są niezbędne do produkcji enzymów, hormonów i neuroprzekaźników
  • biorą udział w transporcie składników pokarmowych
  • dotleniają i regulują krzepliwość krwi

Bardzo trudno jest zredukować tkankę tłuszczową nie uprawiając sportu. Oczywiście, jest to możliwe, ale leżąc na kanapie i głodząc się, prędzej pozbędziemy się beztłuszczowej masy ciała (szczególnie potrzebnych nam mięśni) niż samego tłuszczu. Dlatego podczas procesu odchudzania niezwykle istotne jest prawidłowe żywienie oraz aktywność fizyczna.

Dla osób odchudzających się, ale i uprawiających sport, dodatkowa ilość białek w diecie będzie mieć korzystny wpływ, ponieważ aktywność fizyczna wiąże się ze zwiększonym rozpadem białek w trakcie treningu i zaraz po nim. Proteiny wspomagają również regenerację i wzrost masy mięśniowej. Co więcej, to właśnie białka stanowią najbardziej efektywny składnik pokarmowy, który wyłącza sygnały głodu, unikając tym samym przejadania się. Wytłumaczenie tego zjawiska tkwi w tym, że organizm ludzki nie potrafi zgromadzić nadmiaru białek, więc mózg łatwo zauważa, że wystarczająco już zjedliśmy i wyłącza sygnały głodu. Jeśli zatem jesteśmy na diecie redukcyjnej i chcemy zmniejszyć zawartość tkanki tłuszczowej w naszym ciele, pamiętajmy o włączeniu odpowiednich ilości białek do swoich posiłków. Pozwoli nam to w łatwiejszy sposób zapanować nad głodem.

Należy pamiętać, że kluczem do utrzymania utraconej wagi na dłuższą metę jest zmiana w sposobie myślenia i trybie życia. Zbyt szybka utrata masy ciała może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia, dlatego tak istotna jest prawidłowo zbilansowana i dopasowana dieta.
Nie zapominajmy, że samo zwiększenie udziału białek w diecie, bez odpowiednich proporcji węglowodanów i tłuszczy, nie będzie dobrym i zdrowym rozwiązaniem.